top of page

פורים במשפחת לחיים

חג פורים ומשמעותו העמוקה

חברים יקרים!

השבוע חג פורים. ואנו נלמד טיפה לעומק מה אומר החג ומה משמעות מסורת השתייה "עד לא ידע" באופן רוחני. כידוע מרדכי היהודי מסמל אומץ לב הטובל כולו אמונה המאפשרת לאומץ כזה להתממש בחיים. ממש , איש אחד, שסירב להתמכר ולהשתעבד לכל אליל ומיתוס . הוא לא פחד על חייו וידע ששושלת ארוכה של היסטוריה , הווה ועתיד של העם היהודי, גלומים באומץ זה. במגילת אסתר לא מוזכר ולו פעם אחת רבונו של עולם. אך, כל מהות המגילה הינה טובלת באמונת איתנים , בברית קשר דם שאינה ניתנת להפרדה בין מרדכי לאביו אשר בשמיים. גם כיום בתקופת הסתר הפנים , כמה חשוב לפגוש את המרדכי הפנימי (האמת הנצחית) ודבר זה איננו קל, הרבה יותר פשוט להיסחף לרוחות האופנה וללכת לאיבוד בתוך עולם הערך – עולם האמת. יש לזכור ולשים דגש שהגאולה פועלת בשני מישורים, אך למעשה , שניהם מישור אחד. הענין העיקרי הוא שינוי הפנימיות של האדם, ובמילים אחרות , שינוי תודעה. את השינוי הסופי יעשה אלהים כאשר יפקוד אותנו וישפוך עלינו את רוחו. אך את ההכנות לכך נדרשים אנו ללמוד ולעשות ביום יום , בכל אחד מרגעי היום, שם אנו נדרשים לפתח קשב פנימי , יכולת התבוננות המסוגלת לראות את ההרס שצורת ההתנהגות הכללית כיום , ורמת תודעת האדם , גורמים לעולם. וכעת, טיפה לעומק : כפי שהאנשים בעלי יכולת רגשית מסוגלים לחוש. העולם הישן על כל גווניו , בתהליך הרס מוחלט על מנת לפנות מקום לארץ חדשה ושמיים חדשים (תודעה חדשה), לתפוס מקום בארץ האדם. המנהג של "עד לא ידע" הינו פעולה שהברכה בה רק אם האדם מכוון שתייה זו לשם התקרבות לתודעת האל. כלומר, עד אובדן דעת רגילה , הממותנת, המשועבדת לעולם הצורה. "עד לא ידע" , יכול לרומם את האדם לדרגת ביטולו המוחלט של עולמו המוכר. אך , בהבדל משכרות זולה ופרועה, עם הכנה נכונה וכוונה ממוקדת,ישנה התעלות מעל השליטה הרגילה למקום הפתוח כולו לעולם של התעלות. לצערי, מרבית החוגגים היום , מוצאים סיבה ותרוץ למשתה זול , המוני וריק , והחג נהפך לעוד פסטיבל ותו לא. יחידי סגולה יכולים להתחבר באמת למהות פורים ממקום של עבודה פנימית. ובאשר לשמחה, כאן ידידי, יש לומר: לא מדובר בשמחה התלוייה בדברים חיצוניים , אלא בשמחה הנובעת מחיבור עמוק לעולם של געגוע שבו יוסרו כל המחיצות ותופסק אשליית הפירוד, ונוכל לחוש את תודעת האחדות שהיא היא הגאולה. לסיום, סיפור חביב וקטן שחוויתי השבוע: במסגרת נסיעה ארוכה , עצרתי בדרך להפסקה, ולפתע שמתי לב לתופעה מעוררת השראה: ראיתי קבוצת נמלים לאורך מטרים רבים , ובטעות לבושתי ולצערי, כאשר צעדתי, פגעתי בלי כוונה במספר נמלים שנרמסו מתחת לנעלי , אך מה שראיתי לאחר מכן זיעזע אותי עמוקות: כל שורת הנמלים הארוכה איבדה את ההרמוניה , והנמלים החלו לרוץ כמטורפות אנה ואנה, ומה שהיה יותר מוזר שנמלים נוספות יצאו מחוריהן בבהלה , מודעות ובאופן מסתורי לפגיעת אחיותיהן כמחוברות בחבל הטבור אחת לשניה. התישבתי על הסלע ופתאום הבנתי : לא סתם שולח אותנו החכם באדם שלמה המלך ללמוד מן הנמלה. התמלאתי חיוך של אור והבנה לרבונו של עולם. לנמלים אין אשליית פירוד! הן חוות וחיות בתודעת אל מוחלטת , וקשורות לטבורו של עולם באופן מוחלט. אין להן זכות בחירה כפי שלנו – נזר הבריאה - יש . אצלנו, המסע עובר דרך מנהרות של חושך ואשליה, והתיקון המובטח לנו עם הגאולה, הוא סיום שקר או אשליית ההפרדות , שבו נחווה כולנו באופן מלא וטהור דעת אל הכוללת את הכל, כמו שנאמר " וביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד"!

דבר אחרון שיש לזכור הוא שהדור שלנו עובר מעברים קשים בין העולם הישן לבין החדש. דורנו אנו, מכיל בתוכו את כל דברי הימים של ההיסטוריה האנושית כולה. וזהו מסע כבד, כלומר , אנו חשים שדרכנו עוברים כל תוצאות דברי הימים לאורך אלפי שנות קיומנו. אנו עוברים תהליך של זיכוך מכל נהרות האשליה והמבין יבין. זהו תהליך מכאיב ולא פשוט שבו נדרשים אמונת מרדכי ואומץ לב! חג שמח, עם הרבה שמחה!

נ.ב. למרות כל הנאמר לגבי מסורת שתיית "עד לא ידע" במטרה להגיע להתעלות רוחנית, באופן אישי אני מתנגד לרעיון הזה של צריכת אלכוהול או כל עזר חיצוני אחר, ומאמין בכל ליבי בתהליך טבעי הנעשה יום יום ובמשך חייו של האדם, וכך הכנת הכלי בריאה ומאוזנת. קיצורי דרך לעולם לא קידמו את האנושות , ויש לזכור שחג הפורים איננו חג מהתורה אלא חג שהצטרף לחגינו בהרבה יותר מאוחר. איחולי שהשמחה שלנו תהיה נובעת ממקומות בריאים ושלמים. דניאל.

מודיעין

בסוף השבוע האחרון ערכו לי מסיבת הפתעה לכבוד יום הולדת 20, כל המשפחה הגיעה וכחלק בלתי נפרד מהמשפחה הגיעו גם הסבים והסבתות שלי ממשפחת לחיים במודיעין. השמחה הייתה אדירה. אין לי מילים לתאר כמה התרגשתי לראות אותם ולחגוג איתם. הם בירכו אותי מכל הלב בפני כל המשפחה וריגשו אותי עד דמעות . כל המשפחה שלי התרשמה מהם, שמחה והתרגשה להכיר אותם. לא יכולתי לבקש חגיגה טובה מזו ליום ההולדת שלי. מחר אתחיל את הטירונות שלי בצבא ההגנה לישראל, אני נרגשת מאד ולוקחת איתי בלב את ברכות ההצלחה של מנצחי השואה ממודיעין ומחכה כבר לבוא ולבקרם עם מדים.

שיר יקרה! ברכותינו החמות בהתחלת מסעך בצבא הגנה לישראל. שיהיה לך שרות מעניין ומיוחד, שמרי על עצמך וחזרי הביתה בשלום. מכל משפחת "לחיים".

*יום חמישי ביקרנו את ג'נט וג'סטון. הם כל כך נהנו מהערב התרמה ומצעד החיים וסיפרו לנו את חוויותיהם מהשבוע הנהדר שאורגן בחסות העמותה. ג'נט הכינה לנו טורטיות טעימות וכמובן את תה הנענע המפורסם שלה. שמחנו לראות כי ג'סטון ניראה יותר טוב.

בקרנו את סבטלנה ודימיטרי לאחר שלא ראינו אותם מזה זמן רב. כאשר דימיטרי הלך לנו , דברנו עם סבטלנה והיא ספרה על הרושם האדיר שהם קבלו מערב ההתרמה, ושמחה מאד עם משלוח המנות אשר הבאנו לה.

אלון ועפרי : נפגשנו עם ג'נט , (ג'סטון ישן), הפתענו אותה במשלוח מנות והיא התרגשה וסיפרה למה התחפשו ניניה, כשהיא מכבדת אותנו באזני המן שהיא אפתה.

לפני שנה חגגתי את פורים עם מנצחי השואה של קרית שמונה בהצגה מצחיקה , כיבוד טעים שמחה וריקודים. השנה הפורים הוא קצת שונה. פתאום חיילת, ללא ספק תחפושת מיוחדת . לצערי לא אוכל לחגוג את פורים עם המנצחים כי אני נשארת לשבת בבסיס. אבל , המתנדבים המדהימים שלי הספיקו לבקר את כל מי שיכול היה להפגש והביאו משלוח מנות וברכות שהכנתי למפרע. השמחה של המתנדבים והמנצחים ניכרת בתמונות ואומרת הכל ומעלה אצלי חיוך וממלאת את ליבי אושר בתקופה זו של התחלה חדשה. מאחלת לכולנו אושר ושמחה בלב . פורים הוא הוכחה שאותנו לא מצליחים להשמיד כמו ההוכחה שאנו רואים מדי יום בחיוכיהם של המנצחים ובעצם היותנו כאן במדינת ישראל. אין אושר יותר גדול וגאווה גדולה מלבישת מדים אלו בידיעה שאני חלק ממשפחת "לחיים" שהופכת את המדינה שלנו למקום טוב יותר בזכות ערכים , חזון שמממש את עצמו בכל יום מחדש, ובאהבה טהורה ללא גבולות.

שיר

חדשות מהצפון

קרית שמונה

הכנו פורים שמח באולם כנסים בקריה. כמה מהסטודנטים ממכינה מעין ברוך עזרו להכין את האולם. אנו הבאנו משקאות וכיבוד,כן חבילת בריאות של פירות וירקות. הניצולים והסטודנטים בילו ביחד . דברנו על פורים, התחבקנו, שרנו, כמשפחה אחת גדולה. משחק בינגו של פורים הוכן על ידי הסטודנטים וזה היה כף אמיתי.

ראש פינה

הסטודנטים מכפר הנשיא ביקרו את ישראל, בלנקה, ורחל מראש פינה. הם בילו זמן איכות והיחסים הם מצוינים. האהבה היא דו צדדית. יעל, מאד גאה בהישגיה להוציא את רחל לאור האהבה והידידות שהיא מציעה. ואכן, ישנן תוצאות ושתיהן שמחות וגאות בתוצאה.

קצרין

כל הניצולים קבלו חבילה נאה של משלוח מנות, וכן, חבילת פירות וירקות. שלמה ולילי נאבקים על בריאות טובה יותר. יפים נהנה מכל רגע עם המתנדבים. שאול עומד לעבור לדירה בחודש הבא ומקווה בזאת להיות יותר מרוצה מחייו. אני מנסה למצוא לו עזרה דנטלית למען לא יאלץ לשלם כל כך הרבה כסף על פרוטזה שנשברה ואינה מתאימה עוד . הסטודנטים משמחים אותו מאד. טליה מאד חולה . היא איבדה את מאור עיניה ואינה יכולה לעבור ניתוח בגלל חולשת גופה וגילה המתקדם. אתקה ואלה מבלות היטב ומנצלות את חייהן. טימיק.

גנוסר

לאחר שביקרו את הניצולים,הביאו הסטודנטים את כולם לאולם הכינוסים והפתיעו ב"דרמה על פורים" בו כל אחד מהסטודנטים הציג את אחת הדמויות מהמגילה. טימיק ואני הבאנו כיבוד וכולנו הכנו אותם על השולחנות ונהנינו לשבת סביבם. כולם חזרו מרוצים והנצולים שכחו לשעה קלה את מכאוביהם. בריגיט.

פרדס חנה

כמעט פורים, ואנו, כל החבורה, מצויידים בשקית נאה מלאה כל טוב מתנת ביה"ס נווה מיכאל, וחבילת ממתקים מתנת עמותת "לחיים" וכולנו יוצאים לדרך עם אביזרי תחפושות עלינו, כשאנו מכוונים פנינו קודם כל לניצולינו בשה"ם: לרחמיל, יונה , מרדכי ויהושיעה. התחלנו באהוב ליבנו רחמיל שעבר יום קשה ובקושי עמד על רגליו. חיבקנו אותו , הושבנו אותו על כיסא והתחלנו לרקוד סביבו, ולשיר, לצלילי הגיטרה של הרב שחר שבא בחברת בנו גבה הקומה והיפהפה נוח. אלינו הצטרפה (ראו בתמונה)גברת שהחלה לרקוד ריקוד דרום אמריקאי כשהיא מתנועעת כבת נעורים... השמחה היתה רבה והעלינו חיוכים גם בפניהם של חבריו של רחמיל. משם הגענו ליונה שמאד התרגשה ממשלוח המנות אשר הבאנו לה ומיד הושיטה וביקשה מאחת העובדות לחלק עוגה של חג לכל חבריה בבית. אנו רקדנו בין האנשים והעלינו חיוכי שמחה בפניהם. יונה הצטרפה אלינו לשעה קלה כולה אושר וגאווה לכבוד שאנו מזכים אותה. משם עברנו לבית של מרדכי ויהושעיה, וגם שם עוררנו את תושבי הבית לשמחה והשתתפות בריקודינו. השארנו אצלם את משלוח המנות, ויצאנו בשלוש קבוצות לבקר את חיה, עליזה, צפורה והזוג בוארון. צפורה האירה לנו את פניה למרות הצרות של תפעול הבית בו היא גרה שעלו על גדותיהן בזו התקופה. הזוג בוארון נעדרו מביתם והשארנו להם את משלוח המנות, וכולנו הגענו לעליזה שתמיד שמחה לקבלנו, למרות שהיא מהצהרים לא הרגישה טוב. אך מהרגע שהגענו היא חייכה ושמחה, והפליגה בסיפוריה (ראו תמונה). והגענו לזוג החדש אותנו התחלנו לאמץ . ליאוניד ורגינה. שניהם הגיעו לפני 25 לארץ. הוא היה מהנדס מאד מצליח שם בגולה, וכאן הוא נאלץ בגלל גילו, לעבוד בנקיון בגלל קושיי ההסתגלות ואי ידיעת השפה. רגינה היא רופאת ילדים אשר הגיעה לארץ ואפילו הצליחה עד גיל הפנסיה לעבוד בביה"ח הלל יפה, ולעת הגמלאות טיפלה באנשים מבוגרים. היום היא מטפלת בבעלה אשר הדימנסיה שלו דורשת ממנה לטפל בו כמו בילד קטן. אך אנו שוחחנו אתה והעברית שלה טובה מספיק כדי שנבין ונתרשם ממנה. יש להם בעיות פיננסיות לא קלות , . בתקווה שנוכל לעזור להם קמעה. חזרנו מאד מרוצים ושמחים

רבקה.

באר שבע

הייתי אצל אוטו, כרגיל אוטו במצב רוח ממורמר, על אף שניצח בתביעה את ביטוח לאומי (!) וכעת הוא מתחיל לקבל יותר שעות טיפול שיעזרו לו. הוא אומר שמרגיש לא טוב ומחכה עדיין לדירה מהדיור הציבורי שלא מצליח לקבל ולכן ממורמר. כשדיברנו על המתנדב שלו וכשהראתי לו תמונות של ענבר (התינוקת שלי) מצב הרוח שלו השתפר . אוטו מאד הודה על משלוח המנות והביקור.

שמואל ושרה: קפצתי אליהם רק להגיד חג שמח ולתת משלוח מנות, הם מאוד מתרגשים שלא שוכחים אותם. שמואל סיפר שמצבו קצת משתפר עם הרגל וחוץ מזה הכל בסדר והם חגגו את פורים במועדון.

סוזן: הגעתי לסוזן לקראת סוף הצום שהיא מקפידה לצום, היא סיפרה שכבר התחילה להכין את הבית לפסח ועדכנה אותי במצבה בכל מיני נושאים, היא שמחה מאוד שבאתי. באמצע הביקור הגיעה לבקר הבת של ילדת אומנה שסוזן גידלה כשהיתה קטנה והיא מאוד שמחה (בתמונה הילדה המתוקה ביחד עם סוזן.

אולגה: אולגה מאוד שמחה על הביקור, היא אמרה שגם אתמול היו אצלה ילדים מהבית ספר עם ברכות לחג ושזה מרגש שבישראל לא שוכחים את הזקנים וזה חינוך טוב. היא סיפרה שסובלת מכאבי גב אבל חוץ מזה הכל ברוך ה' בסדר. דיברנו הרבה והיה כרגיל מאוד נעים ונחמד. אפרת.

רשימת מאמרים שפורסמו
bottom of page